En annan bild

I förra inlägget skrev jag om Martin Tallvids föreläsning och T-pack modellen. Här under sportlovet fick jag hem det nyaste numret av Pedagogiska magasinet där det stora temat var kollegialt samarbete – och att vi har mycket att lära oss av varandra. Så inte var jag väl helt ute och cyklade med mina tankar.

En annan bild som Tallvid presenterade var den här:

Gartner’s Hype Cycle

559px-gartner_hype_cycle-svg

Den beskriver hur ett fenomen oftast blir en väldig ”hype” rätt så fort, för att sedan ”floppa totalt” och först då lite längre tid har gått sakta men säkert bygga upp sig till en nivå där man kan utnyttja fenomenet på ett ändamålsenligt och vettigt sätt.

Det är på något sätt en trösterik bild på digitaliseringen i skolan, tycker jag. I många skolor har det kanske gått till t.ex. så att alla elever får en padda och ”hypen” kring att använda digitala verktyg är stor. Sedan märker både lärare och elever att det inte riktigt funkar: man har inte pedagogiken i fokus, man kan inte använda apparaterna, eleverna har inte med sig apparaterna, man tror inte själv på vad man egentligen håller på med etc. Motivationen tryter och ”ingenting blev bättre med digitaliseringen.”

För att kunna jobba med digitaliseringens pedagogiska mervärde som borde vara utgångsläget, krävs ett målinriktat arbete som inte uppstår över en natt. Men med ett ihärdigt utvecklingsarbete når man enligt bilden i alla fall upp till en rätt så hög nivå som faktiskt sedan hålls där. Då öppnar man upp för digitaliseringens möjligheter! Den är inte det enda saliggörande, men inte heller ett monster.

Bild från: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gartner_Hype_Cycle.svg

2 reaktioner på ”En annan bild

  1. A-L 2016-03-04 / 10:10 f m

    Jag känner så bra igen mig/oss i denna bild! Det knepiga med de olika ”verktygen” är ofta att få dem att passa in i mitt ämne, mitt sätt att undervisa, att kunna använda dem på ett sådant sätt att de underlättar och förbättrar inlärningen, inte bara tar mer tid och gör allt besvärligare 🙂

    Gilla

    • benitamirjam 2016-03-12 / 7:00 e m

      Ja exakt! Men Tallvid sa också t.ex. att det åtminstone tar 4-5 år av målmedvetet arbete innan t-pack-modellen fungerar bra i en skola. På något sätt gav det ändå tröst – allt måste inte funka genast 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar