Abitti-prov

Vi har provvecka och jag har genomfört två Abitti-prov för första gången; ett i franska och ett i tyska. Båda med årskurs 2.

Jag tyckte det var rätt så smidigt att göra dem; har läst en del kommentarer i FB-grupper att folk tycker det är jobbigt att t.ex. copy-paste:a en uppgift från ett gammalt prov dit. Jag tror att såna svårigheter kanske beror på datorovana överlag… tyckte det gick bra att både kopiera in uppgifter och skapa nya.

Det som jag väntar mest på är att det ska komma fler uppgiftstyper, och speciellt en luckövning utan alternativ. De enda övningarna man nu kan göra är flerval och luckor med flerval. Så det blev några sådana, men mest bara den vanliga textrutan. Och så fick studerande vara noggranna med numreringen, då de skulle skriva in svaren i rutan.

Vi gjorde båda proven trådlöst, med s.k. Netti-niilon och det funkade bra. En dator tappade kontakten mitt i allt och det dök genast upp ett felmeddelande på serverdatorn (lärardatorn). Vi startade om studerandes dator och lade in den personliga fortsättningskoden som finns på serverdatorn och då kunde hon fortsätta sitt prov där var hon blivit (svaren var alltså sparade).

Jag tycker också det gick rätt så smidigt att rätta och har kunnat konstatera att efter ett år med digitala prov går rättande redan mycket snabbare än då jag rättade dem första gången! Man kan alltså vänja sig även vid det. Man kan stryka under i studerandes provsvar och lägga till en kommentar till understrykningen och/eller en allmän kommentar i slutet av varje uppgift.

Proven kan man sedan returnera till de e-postadresser som studerande angett då de lämnat in provet. De ser sina svar, mina kommentarer och understrykningar samt rätt svar på de självrättande flervalsfrågorna.

Det blir nog fler Abitti-prov! 🙂

En reaktion på ”Abitti-prov

  1. A-L 2015-10-02 / 9:51 e m

    Det låter fint! Jag har just gjort mitt första Fronterprov med TyB3:1. Hade vissa problem i konstruktionen (jag kunde inte fortsätta redigera eftersom jag testat att svara på en fråga…) så det blev en sida på papper också. Har inte korrigerat det ännu, funderar ännu hur jag gör det på bästa sätt, men har tänkt testa Abitti och Nettiniilo i nästa period. Jag insåg att det är bara att prova på nu och inte vänta på att jag ska ha mer tid 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar