Gott nytt läsår!

Skolstarten har kommit och gått och varit rätt så intensiv i år, så bloggstarten fick vänta lite. Men nu är vi inne i september och jag har planerat att uppdatera bloggen ca 1 gång i veckan.

Från och med det här läsåret har vi tagit i bruk GAFE Google Apps for Education här i gymnasiet och i praktiken är det väl två större saker som är annorlunda ifjol då vi jobbade ”bara vanligt” i google drive:

  1. Alla studerande (och vi lärare) har ett nytt google-konto för skolarbete.
  2. Vi har tillgång till Google Classroom (tack vare punkt 1).

Jag har skapat klassrum till alla mina kurser i den här perioden och visst är det behändigt att man kan välja att varje elev får en kopia av ett google-dokument jag laddat upp (t.ex. ett arbetsblad). Sedan då eleven jobbat färdigt med dokumentet kan han/hon lämna in den till mig och då jag kommenterat/rättat/gett betyg skickar jag den tillbaka till eleven.

Det är en stor fördel att man slipper leta reda på alla dokument som eleverna delat med en och mappa in dem för att inte gå vilse i djungeln: allt det här sköts automatiskt via Classroom. Det har fungerat väldigt bra vid t.ex. grammatikgenomgångar, där jag redan ifjol delade dokument med eleverna, men då var de tvungna att själva ta en kopia av dokumentet för att kunna skriva i det och själva laga mappar för att samla allt material på samma ställe.

Till övningar använder vi ännu ofta Didactor. Det kommer säkert något inlägg om det också här under hösten!

Lämna en kommentar